ALPI Netherlands B.V.
+31 (0)75 750 2600info@alpi.nl
ma- vrij 08:30 - 17:00
  • English

Diensten

Brexit in het nieuws: deal or no deal!

Media berichten op dagelijkse basis over wat een van de grootste politieke debacles van deze eeuw genoemd mag worden. Maar niet alleen op politiek vlak is de brexit een chaos: ook op financieel en economisch vlak weten mensen niet waar ze aan toe zijn. Een sector die specifiek geraakt zal worden is de logistieksector – hoewel nog niet duidelijk is hoe.

Met of zonder May, een deadline op 29 maart, 12 april of 22 mei, vrij verkeer van goederen of een backstop: de wondere wereld van de brexit ziet er met de dag anders uit. De positie van premier Theresa May mag weinig benijdenswaardig genoemd worden: ze wordt van het kastje naar de muur gestuurd door leden van het Lagerhuis (het parlement van Engeland), bekritiseerd door leden uit haar eigen partij en moet telkens weer overleggen met de steeds ongeduldigere regeringsleiders van de EU.

Maar niet alleen voor het Engelse volk zijn de maanden rondom de brexit vol onzekerheid: verschillende sectoren in Europa weten niet wat ze moeten maken van de chaos rondom de uittreding van het Verenigd Koninkrijk. Zo ook de transportsector. De verschillende scenario’s die er nog mogelijk zijn, zullen om verschillende hervormingen vragen voor de transport en logistiek.

Hoewel er op 28 mei een aantal realistische scenario’s werden weggestemd door het Lagerhuis, betekent het niet dat een van deze scenario’s niet alsnog werkelijkheid wordt. Stemmingen in het Britse parlement zijn als Franse tolpoortjes: telkens als je denkt dat je ze gehad hebt, duikt er weer een op.

Brexit scenario’s, wat betekenen ze voor de logistieksector?

  • No Deal. Dit is voor zowel Engeland en het VK als de logistieksector in het algemeen de ergste uitkomst. In dit geval verlaten ze de EU zonder overeenkomst, waardoor ze op geen enkel vlak meer recht hebben op de voordelen die de Europese Unie biedt en dus ook geen gebruik meer kunnen maken van vrij verkeer van goederen of personen. Dit heeft dan ook een grote weerslag op de transportsector. Bij veerponten, de ondergrondse trein, vliegvrachtverkeer en de tunnels zullen enorme opstoppingen ontstaan en ook op administratief en juridisch vlak zal er veel moeten worden herzien door transportbedrijven.
  • Noorwegen-model. Dit is een relatief goede deal voor de transportsector, omdat ondanks dat het VK hierbij de EU verlaat, ze lid blijven van de douane-unie en de interne markt. Met name dit laatste voordeel is van belang voor de transportsector, want het betekent dat vrachtwagens, vrachtschepen en vrachtvliegtuigen probleemloos heen en weer kunnen blijven reizen.
  • Douane-unie met de EU. In dit geval vervalt de interne markt en dit kan ervoor zorgen dat met name de invoertarieven van producten omhooggaan. Hoewel transport dus niet geraakt wordt op logistiek niveau, wordt het wel een stuk duurder om producten het land in en uit te brengen.
  • Douane-unie en het overnemen van veel regels uit de interne markt van de EU. Ongeveer hetzelfde verhaal als het Noorwegen-model, maar onduidelijk wat het effect zal zijn op de transportsector omdat niet duidelijk welke regels uit de interne markt gehandhaafd blijven.
  • Intrekken van de Brexit door het Verenigd Koninkrijk. Dit zou natuurlijk het beste scenario zijn. Alle drama van de afgelopen jaren wordt vergeten, het VK blijft gewoon lid en de transportsector kan gewoon blijven doen wat ze nu ook al doen. Dit lijkt echter een verre van realistisch scenario, zeker gezien de grote groep harde en zachte brexiteers in het Engels parlement die de EU hoe dan ook willen verlaten.
  • Bij No Deal zijn er geen afspraken meer tussen het VK en de EU. Alles zal opnieuw moeten worden geregeld. De verwijzing naar het Canada model (waar ook over gesproken wordt en dus ook een mogelijkheid is) hoort niet bij een No Deal scenario.

Het blijven dus spannende tijden voor de Britten, voor Europeanen en voor iedereen in de transportsector. De brexit hangt nog steeds als een donkere wolk boven ons hoofd en het is niet ondenkbaar dat er binnen een aantal maanden een grote logistieke en administratieve chaos uitbreekt als er niet snel een akkoord komt. Hoewel het ene akkoord voordeliger kan uitpakken dan het andere, is het belangrijkste nu dat er snel duidelijkheid komt. Duidelijkheid over eventuele belastingen en importtarieven, duidelijkheid over open of gesloten grenzen, duidelijkheid over vrijhandel. Want voor de transportsector is elke dag uitstel een dag dichterbij een onoverzichtelijke chaos.

Heeft u vraag?

Stel gerust een vraag over één van onze diensten, nieuwsberichten of transportadvies.
Contact ons!